samarbejde om Forebyggende og foregribende indsatser
Øget inklusion er ikke den enkelte inklusionspædagog eller almenpædagogs opgave alene. Det er en fælles opgave.
Inklusionspædagoger samarbejder med børnehusene i og om praksis primært som en forebyggende indsats eller som del af en foregribende indsats. Det vil sige, at inklusionspædagoger primært indgår i indsatser, der er rettet mod udvikling af pædagogiske læringsmiljøer, der kommer hele børnefællesskabet til gode, men at inklusionspædagoger også kan indgå i indsatser målrettet grupper af børn/eller enkelte børn i fællesskabet.
Målet med samarbejdet
Målet er, at inklusionspædagogen i tæt samarbejde med det pædagogiske personale kan bidrage til sammen at udvikle viden om og erfaringer med, hvordan den pædagogiske praksis kan tilrettelægges, så den imødekommer en differentieret børnegruppes forskellige forudsætninger og behov med henblik på at styrke en inkluderende pædagogisk praksis til gavn for hele børnefællesskabet.
Samarbejde i og om udviklingen af pædagogisk praksis
Samarbejdet foregår primært i det pædagogiske læringsmiljø, hvor inklusionspædagogen bidrager til fælles viden og læring gennem aktiv deltagelse i praksis.
Det vægtes derfor, at inklusionspædagogen både er med til at planlægge, gennemføre og evaluere indsatser sammen med det pædagogiske personale i børnehuset.
De udfordringer, der kan opstå i læringsmiljøet, løses ved sammen at undersøge den kontekst, de udspiller sig i.
Inklusionspædagogen kan også facilitere reflekterende samtaler, hvor formålet er at åbne op for nye perspektiver på en aktuel undren eller udfordring. Emner kan være det pædagogiske læringsmiljø, børnefællesskaber eller indsatser omkring enkelte børn. Samtalen kan give anledning til, at der tilrettelægges et forløb med en inklusionspædagog, hvor der veksles mellem sparring, idéudvikling, planlægning, deltagelse og observation i praksis og bearbejdning af de fælles erfaringer.
I samarbejdet kan inklusionspædagogen bidrage med:
- Viden om inkluderende pædagogiske læringsmiljøer og erfaringer med at skabe deltagelsesmuligheder for alle børn.
- Specialpædagogisk viden om børns individuelle forudsætninger, læreprocesser og behov, og hvordan de kan tilgodeses i en fælles pædagogisk praksis til gavn for alle børn.
- Fælles afklaring af mål og indsats (fx i forbindelse med udarbejdelse af skema til handling eller fokuspunkter i Hjernen & Hjertet).
- Fælles analyse af pædagogisk praksis gennem afprøvning og evaluering af forskellige indsatser, tiltag, pædagogiske værktøjer og metoder.
- Fælles refleksion over og i praksis – herunder justeringer i hverdagen, der kan fremme et inkluderende læringsmiljø - som fx justeringer af tilgange og samspil, krav og forventninger, fysiske rammer, aktiviteter og rutiner m.m.
- Understøttelse af samarbejdet om og med børn og familier i sociale vanskeligheder.