Ressourceteams på skoleområdet
Ressourceteamet er en betegnelse for den organisering, der er på hver skole, hvor skolens interne ressourcepersoner er forankret, og hvorfra der kan iværksættes og understøttes indsatser ift inkluderende læringsmiljøer og børn i udsatte positioner på skolen.
Vi har som ambition, at ressourceteams på skolerne i Rudersdal fremover kommer til at arbejde på den måde, som du kan læse her, men det er en udvikling, der er i gang på vores skoler.
Ressourcepersonerne i skolens ressourceteam har en bred almen- og specialpædagogisk viden om børns individuelle forudsætninger, læreprocesser og behov, og har en bred vifte af værktøjer og metoder i forhold til, hvordan man kan tilrettelægge undervisning og fællesskaber således, at der skabes deltagelsesmuligheder for alle børn.
Ressourceteamet understøtter aktivt lærere og pædagoger på skolen i arbejdet med inkluderende læringsmiljøer og børn i udsatte positioner. Det vil som oftest betyde, at ressourceteam arbejdet sker i forbindelse med forberedelsen, gennemførslen og evalueringen af undervisningen.
Ressourceteamet indgår som en vigtig del af Rudersdal Kommunes forebyggende arbejde med læring og trivsel for alle børn og indgår i samarbejdet med kommunens 2. leds ressourcer fx aktører fra Børn og Familie.
Hvem skal du kontakte
Er du i tvivl om, hvordan du kan få hjælp fra ressourceteamet fra din skole, så kontakt ledelsen på din skole.
-
Hvordan arbejder ressourceteamet?
Ressourcepersoner fra skolens ressourceteam kan indgå i et samarbejde med lærere og pædagoger på skolen om udvikling af inkluderende læringsmiljøer og fællesskaber for alle børn. Ressourceteamet arbejder ud fra en systemisk tilgang.
Ressourceteamet arbejder systematisk med indsatsplaner, og kan understøtte udvikling af praksis – fx med udgangspunkt i aktionslæring.
Ressourceteamet kan hjælpe med at identificere, planlægge, gennemføre og evaluere en indsats.
Der kan være et samarbejde om indsatser, der er rettet mod hele klassefællesskabet, en gruppe af børn eller et enkelt barn.
Fælles for indsatserne er, at de i videst muligt omfang finder sted i klassen og sker som en del af arbejdet med hele fællesskabet
Vi har i Rudersdal et princip om, at vi altid har foretaget en observation i læringsmiljøet, inden vi drøfter en bekymring eller udfordring. Dette princip vil du også møde, i samarbejdet med ressourceteamet.
-
Hvad kan ressourceteamet hjælpe med?
- Ressourceteamet kan overordnet set bidrage til udvikling af nye praksisser, der tilgodeser alle børns deltagelsesmuligheder i fællesskabet. Det kan fx være indsatser ift klasseledelse, undervisningsdifferentiering, lærer-elev-relationer, det sociale samspil i klassefællesskabet eller noget andet.
- Vejlederne i ressourceteamet kan hjælpe med at identificere behov og udviklingsmuligheder i den pædagogiske praksis – fx igennem afvikling af en børnesamtale, hvor barnets perspektiv afdækkes. Når ressourcetemaet hjælper med at udvikle nye praksisser i klasserummet vil det som minimum ske på baggrund af en observation af deltagelsesmulighederne i undervisningen. Den aktuelle indsats planlægges derefter i samarbejde med det involverede personale.
- Ressourceteamet kan understøtte, at de planlagte tiltag bliver forankret som en integreret del af pædagogikken og didaktikken omkring en klasse, fx ved at ressourcepersonen går med i undervisningen og hjælper med at igangsætte den nye praksis.
- Ressourceteamet kan tilsvarende bidrage i evalueringen af en indsats og identificere de næste skridt.
- Ressourceteamet kan være tovholder fra skolens side ift tværprofessionelle indsatser for enkelte børn. Her deltager ressourceteamet i tværfaglige samarbejdsmøder med 2. leds ressourcer, og bidrager til koordineringen på tværs af faggrupper.
- Ressourceteamet kan understøtte samarbejdet omkring børn og familier i sociale vanskeligheder, i et samarbejde med ressourcepersoner fra 2. led.
-
Hvordan samarbejdes der med ressourceteamet?
Samarbejdet med ressourceteamet kan se forskelligt ud fra opgave til opgave.
Nogle gange vil samarbejdet have karakter af vejledning, og hvor ressourcepersonen – igennem vejledning og sparring – sætter sin viden i spil og derigennem understøtter udviklingen af nye tiltag.
Andre gange vil ressourcepersonen have en mere aktiv og intervenerende rolle og gå med ud i den pædagogiske praksis og – sammen med lærer/pædagog-teamet – udvikle den pædagogiske praksis i praksis. Et sådant samarbejde kunne fx være i form af co-teaching.
Hovedparten af ressourceteamets indsatser vil altså rette sig mod at skabe nye deltagelsesmuligheder i de fællesskaber og læringsmiljøer, vi ønsker børnene skal kunne indgå i. Men ressourceteamet kan i få tilfælde, og i en kortere og afgrænset periode, også blive tilknyttet en indsats rettet mod et enkelt barn – fx i et 1:1-tilbud nogle timer udenfor klassen. Det kan fx være ift et barn i store lærings og trivselsmæssige vanskeligheder, og hvor der afventes en undersøgelse eller at barnets sag kommer på visitation.
Ressourceteamets opgaver prioriteres af ledelsen på den enkelte skole. Har du brug for hjælp fra ressourceteamet på din skole, så kontakt din leder.