Når vi igangsætter tværfaglige indsatser for børn og unge, skal vi anvende en indsatsplan og på Dagtilbudsområdet et fokuspunkt.
Fokuspunktet skal hjælpe med at understøtte den konkrete planlægning, gennemførsel og opfølgning på indsatser i forhold til det enkelte barn.
I udarbejdelsen af fokuspunkter skal barnets perspektiv altid indgå.
DIALOG OM FOKUSPUNKT
Dette skema kan anvendes som inspiration, når du som fagperson indgår i dialog med tværprofessionelle samarbejdspartnere omkring udarbejdelse af et fokuspunkt.
Spørgsmålene i skemaet tager afsæt i Signs of Safety, som er den metode, du som fagperson ofte vil møde/anvende i det tværprofessionelle samarbejde.
Læs mere om Signs of Safety (SOS)
Du kan også anvende trivselstegn og få overblik over de forskellige typer af indsatser og samarbejdspartnere under Trivselsbarometeret.
Du finder Trivselsbarometeret her
FOKUSPUNKT FOR DAGTILBUD
I dagtilbud skal Hjernen & Hjertets fokuspunkter fortsat anvendes som indsatsplan. Værktøjet giver mulighed for at få overblik over indsatser og konkrete aftaler med forældre og tværprofessionelle samarbejdspartnere, som samles et sted.
Når du som fagperson inddrager barnets perspektiv, kan du oprette et fokuspunkt, som navngives "Barnets perspektiv".
Det er også muligt at oprette en udviklingsplan i Hjernen & Hjertet, hvis indsatsen er målrettet børnefællesskabet.
Læs mere om fokuspunkter i Hjernen & Hjertet (Intranettet - Kræver medarbejder-login)