Roller og ansvar
I samarbejdet om trivsel for kommunens børn, unge og deres familier indtager vi som fagpersoner forskellige roller med dertil følgende ansvar.
I Samarbejdsguiden bruger vi en række begreber for fagpersoners roller i det tværprofessionelle samarbejde omkring børn og familier. Til de forskellige roller knytter der sig en række forskellige opgaver og ansvar. Herunder kan du få overblik over de forskellige roller og det ansvar, som følger med dem.
-
Beskrivelse af 1. og 2. led
Hvad er 1. led?
1. led er barnets primære tilbud. Det vil sige
- Sundhedstjenesten (For børn i 0-1 årsalderen).
- Dagtilbuddet
- Skolen
Inklusionspædagoger på Dagtilbudsområdet og Ressourceteamet på Skoleområdet indgår som børnehuse og skolers samarbejdspartnere omkring børn, børnegrupper og læringsmiljøer i 1. led.
Læs mere om inklusionspædagoger og Ressourceteamet
Ansvaret for indsatser i 1. led ligger hos aktørerne i 1. led. Dette gælder i hele forløbet – også, hvis der iværksættes en indsats, hvor nogle af kommunens 2. leds ressourcepersoner indgår, eller hvis der er foretaget en underretning.
Sundhedstjenesten, dagtilbud og skoler kan trække på ressourcepersoner fra 2. led, som kan understøtte indsatsen i barnets primære tilbud.
Hvad er 2. led?
2. led består af de tværprofessionelle samarbejdspartnere, som det enkelte børnehus og den enkelte skole kan samarbejde med omkring børn, børnegrupper og læringsmiljøer. De består af følgende:
- PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) som består af psykologer, logopæder og fys-/ergoterapeuter
- Sundhedstjenestens indsats på dagtilbuds- og skoleområdet
- Den kommunale Tandpleje
- De forebyggende socialrådgivere
- Myndighedsrådgivere.
- Familiehuset, som arbejder med de indsatser, som de forebyggende socialrådgivere, samt myndighedsrådgiverne visiterer til.
-
1. leds samarbejde med 2. led
1. leds samarbejde med PPR, Sundhedstjenesten, Tandplejen, forebyggende rådgivere og myndighedsrådgivere samt Familiehuset kan foregå på følgende to måder:
- 1. led får konsultativ vejledning af PPR, Sundhedstjenesten, forebyggende socialrådgivere eller Tandplejen. De tværprofessionelle samarbejdspartnere byder ind med faglig viden i forhold til særlige forudsætninger og behov hos nogle børn på et anonymiseret grundlag. Denne form for samarbejde kræver ikke samtykke fra forældre.
- 1. led samarbejder med PPR, Sundhedstjenesten, forebyggende socialrådgivere, eller myndighedsrådgivere samt Familiehuset omkring konkrete børn og familier. Denne form for samarbejde kræver samtykke fra forældre.
De tværprofessionelle samarbejdspartnere i 2. led tilbyder konsultativ vejledning på det tværfaglige samarbejdsmøder.
Læs mere om de tværfaglige samarbejdsmøder under de Tre mødetyper i samarbejdet
- 1. led får konsultativ vejledning af PPR, Sundhedstjenesten, forebyggende socialrådgivere eller Tandplejen. De tværprofessionelle samarbejdspartnere byder ind med faglig viden i forhold til særlige forudsætninger og behov hos nogle børn på et anonymiseret grundlag. Denne form for samarbejde kræver ikke samtykke fra forældre.
-
Tovholder i 1. og 2. led
Tovholder i 1. led
Tovholder i 1. led er en fagperson fra 1. led – som oftest familiens sundhedsplejerske, primærpædagogen, en klasselærer eller en ledelsesrepræsentant fra barnets dagtilbud eller skole. Tovholderrollen varetages af den fagperson, der har den tætteste kontakt til familien. Det er derfor en fleksibel rolle, og der kan således være personskift i denne rolle i løbet af et samarbejdsforløb omkring et barn/ung.
Tovholderens rolle er at:
- fungere som forældrenes og barnets/den unges primære kontakt ind i samarbejdet
- følge op på de konkrete aftaler, der indgås på møderne i samarbejdet omkring barnet, den unge og familien
- vurdere sammen med forældrene og barnet/den unge samt ledelsesrepræsentant om andre samarbejdspartnere i 2. led skal inddrages i indsatsen omkring barnet/den unge og familien
Tovholder i 2. led
I alle tværprofessionelle indsatser udpeges der en 2. leds-tovholder, som har som ansvar at koordinere den tværprofessionelle proces i den enkelte indsats i Forvaltningen (2. leds-indsatsen) samt at sikre fremdrift og koordinering i samarbejde med 1. leds tovholder.
- Tovholder inden dagtilbudsstart: Familiens sundhedsplejerske. Dog med den undtagelse, at hvis der er en myndighedsrådgiver knyttet til indsatsen, så fungerer denne altid som tovholder.
- Tovholder på Dagtilbudsområdet: PPR-medarbejder (det kan enten være en logopæd eller en psykolog, der varetager funktionen). Dog med den undtagelse, at hvis der er en myndighedsrådgiver knyttet til indsatsen, så fungerer denne altid som tovholder.
- Tovholder på Skoleområdet: PPR-medarbejder (det kan enten være en logopæd eller en psykolog, der varetager funktionen). Dog med den undtagelse, at hvis der er en myndighedsrådgiver knyttet til indsatsen, så fungerer denne altid som tovholder.
På tværfaglige samarbejdsmøder kan indsatsen koordineres, og det aftales, hvem der er tovholder.
Læs mere om det tværfaglige samarbejdsmøde
Vi har værktøjer, der kan understøtte koordinering og et fælles overblik over indsatser.
-
Mødeleder funktion
Det er som udgangspunkt en ledelsesrepræsentant fra dagtilbud eller skole, der er mødeleder på tværfaglige samarbejdsmøder og dialogmøder. I sager hvor Myndighed indgår, er det som hovedregel Myndighedsrådgiver, der er mødeansvarlig.
Mødeleders rolle er følgende:
- Sørge for udarbejdelse af dagsorden
- Sætte rammen for mødet og facilitere mødet (herunder hvad formålet er med mødet samt afslutte med en opsamling af de aftaler, mødedeltagerne går fra mødet med)
- Sikre at der under mødet udarbejdes en fælles indsatsplan, og at alle mødedeltageres forskellige perspektiver og input inddrages
- Journalisere referat i relevant journalsystem
- Sørge for at invitere til næste dialogmøde, hvor der følges op på indsatsen
BEMÆRK! Mødelederen kan i dialog med mødedeltagerne uddelegere flere af ovenstående opgaver. Fx kan mødelederen aftale at uddelegere ansvaret for at facilitere processen på mødet til en tværfaglig samarbejdspartner, når der tages udgangspunkt i metoden Signs of Safety på mødet.
Læs mere om metoden Signs of Safety
Mødeleder kan også uddelegere rollen som referent. Dette skal aftales inden mødet og skal fremgå af beslutningsreferatet.
Vi har forskellige skabeloner, der kan anvendes som dagsorden under mødet og referat.
-
Børn, unge og familiers inddragelse i samarbejdet
Barnet/den unge og familien samt eventuelt netværket/nærmiljøet omkring familien er helt centrale i samarbejdet. Barnet/den unge deltager i dialogmøder, når det skønnes muligt – alternativt undersøges barnets eller den unges perspektiv aktivt i processen.
Det er tovholder i 1. leds ansvar – men et fokus hos alle de fagpersoner, der indgår i samarbejdet - at sikre, at den indsats, der aftales, matcher ressourcer og behov hos barnet/den unge og familien, og at barnet/den unge og familien får mulighed for at:
- bidrage med egne oplevelser af ressourcer og udfordringer samt ønsker til forandring
- bidrage med at finde udviklings- og handlemuligheder
- arbejde med de tiltag, der aftales på dialogmødet
- at følge op på de aftaler, der indgås på dialogmødet (her er det tovholder i 1. leds ansvar at sikre tæt kontakt og hyppig opfølgning med barn/ung og familie)
-
Fagpersoners generelle ansvar i samarbejdet
Alle fagpersoner i samarbejdet forventes at:
- bidrage med eget faglige perspektiv på de bekymringer/problemstilling, der bringes i spil
- have fokus på muligheder og ressourcer - både hos barnet/den unge og i de omgivelser, barnet/den unge er omgivet af
- bidrage fagligt til at vurdere barnets eller den unges trivselsniveau på Trivselsbarometret (Læs mere om Trivselsbarometeret)
- kunne gå fra et møde med én eller flere opgaver
- arbejde med de aftalte indsatser, indtil andet aftales