Tovholder i 1. led
Tovholder i 1. led er en fagperson fra 1. led – som oftest familiens sundhedsplejerske, primærpædagogen, en klasselærer eller en ledelsesrepræsentant fra barnets dagtilbud eller skole. Tovholderrollen varetages af den fagperson, der har den tætteste kontakt til familien. Det er derfor en fleksibel rolle, og der kan således være personskift i denne rolle i løbet af et samarbejdsforløb omkring et barn/ung.
Tovholderens rolle er at:
- fungere som forældrenes og barnets/den unges primære kontakt ind i samarbejdet
- følge op på de konkrete aftaler, der indgås på møderne i samarbejdet omkring barnet, den unge og familien
- vurdere sammen med forældrene og barnet/den unge samt ledelsesrepræsentant om andre samarbejdspartnere i 2. led skal inddrages i indsatsen omkring barnet/den unge og familien
Tovholder i 2. led
I alle tværprofessionelle indsatser udpeges der en 2. leds-tovholder, som har som ansvar at koordinere den tværprofessionelle proces i den enkelte indsats i Forvaltningen (2. leds-indsatsen) samt at sikre fremdrift og koordinering i samarbejde med 1. leds tovholder.
- Tovholder inden dagtilbudsstart: Familiens sundhedsplejerske. Dog med den undtagelse, at hvis der er en myndighedsrådgiver knyttet til indsatsen, så fungerer denne altid som tovholder.
- Tovholder på Dagtilbudsområdet: PPR-medarbejder (det kan enten være en logopæd eller en psykolog, der varetager funktionen). Dog med den undtagelse, at hvis der er en myndighedsrådgiver knyttet til indsatsen, så fungerer denne altid som tovholder.
- Tovholder på Skoleområdet: PPR-medarbejder (det kan enten være en logopæd eller en psykolog, der varetager funktionen). Dog med den undtagelse, at hvis der er en myndighedsrådgiver knyttet til indsatsen, så fungerer denne altid som tovholder.
På tværfaglige samarbejdsmøder kan indsatsen koordineres, og det aftales, hvem der er tovholder.
Læs mere om det tværfaglige samarbejdsmøde
Vi har værktøjer, der kan understøtte koordinering og et fælles overblik over indsatser.
Læs mere om overblik over indsatser