Alle børn begynder som udgangspunkt i skole samme år, de fylder seks. Rudersdals kommunes skoler er parate til at modtage børnene, når de har alderen til det. Vores skoler tager hensyn til, at børnene har forskellige forudsætninger og behov, udvikler sig i forskelligt tempo og lærer på forskellige måder. Derfor tilrettelægger skolerne undervisningen på en måde, så den rummer tilpasse udfordringer for alle børn. Skolerne yder specialpædagogisk bistand til børn, der har behov for en særlig tilrettelagt undervisning.
Forældre har mulighed for at at få udsat deres barns skolestart et år på baggrund af en vurdering af barnets modenhed og udvikling i forhold til at starte i skole. Udsættelse af skolestart vil ske ud fra en konkret og individuel vurdering og ud fra en forventning om, at barnet det efterfølgende år vil kunne følge undervisningen i skolen.
Samarbejde om vurdering af udsættelse af skolestart
Hvis der i forbindelse med børnehusets dialogmøde med forældrene året inden skolestart er tvivl omkring barnets kommende skolestart, udarbejdes fokuspunkter i Hjernen & Hjertet, som evalueres og justeres løbende. Ved behov for sparring kan tværfaglige samarbejdspartnere i PPR inddrages fx på dialogmøder, eller bekymringen kan tages op og drøftes på et tværfagligt sparringssmøde .
Læs mere om tværfagligt samarbejdsmøde for dagtilbud
Hvis der opstår uenighed mellem forældre og børnehus om, hvorvidt udsættelse af skolestart er til barnets bedste, er det en god idé at inddrage distriktsskolen i drøftelsen. Det er børnehusets leder, der har ansvar for at indkalde forældre og skole til et møde.
Udsættelse af skolestart skal begrundes fagligt i forhold til barnets udvikling.
Årsager til udsættelse af skolestart kan være en forsinket udvikling, som det forventes, kan indhentes ved at blive et år mere i børnehuset. Forsinkelsen kan fx skyldes sygdom, meget for tidlig fødsel eller midlertidige sociale vanskeligheder i familien, der påvirker barnets trivsel og udvikling i en grad, hvor barnet vil profitere af at blive i sine nuværende rammer et år mere.
Vurderingen skal tage højde for udviklingsmulighederne i det børnefællesskab, det skoleudsatte barn skal indgå i, både hvad angår det skoleudsatte barn, de øvrige børn og børnefælleskabet som helhed. Dette gælder også for børn, der har specialplads i dagtilbud. Forud for ethvert dialogmøde med forældrene, afholder PPR og børnehuset et koordineringsmøde, hvor den tværprofessionelle indsats koordineres.
Læs mere om dialogmødet
Aspekter, der indgår i den samlede vurdering af eventuel skoleudsættelse
- Børnehus og forældre samarbejder om at udarbejde fokuspunkter i Hjernen & Hjertet, som evalueres og justeres løbende.
- Skolestart kan udsættes ud fra en konkret og individuel vurdering af barnets modenhed og udvikling, og ud fra en forventning om, at barnet det efterfølgende år vil kunne følge undervisningen på lige fod med de øvrige børn i en almindelig folkeskole.
- I vurderingen af behov for udsættelse af skolestart beskrives, hvordan barnets udvikling og behov kan tilgodeses i den kommende børnegruppe med yngre børn, som barnet vil være en del af.
- I vurderingen af behov for udsættelse af skolestart beskrives, hvordan et ekstra år i børnehuset vil understøtte barnets udvikling og progression i forhold til at blive klar til at påbegynde skole året efter.
Børn med behov for specialpædagogisk støtte
Børn, som har behov for specialpædagogisk støtte, skal som udgangspunkt ikke skoleudsættes, idet folkeskolen yder specialpædagogisk bistand til børn, der har behov for særlig tilrettelagt undervisning og/eller har specialpædagogiske behov. Den umiddelbare vurdering vil være, at barnet påbegynder sin skolestart med jævnaldrende børn evt. i tilbud som Co-teaching klasse eller specialklasse.
PPRs vurdering skal ligge til grund for et særligt tilrettelagt skoletilbud. Der er visitation i december måned.
Der skal være en overlevering fra afgivende til modtagende tilbud med deltagelse af forældre, pædagoger og PPR.
Ansøgning om udsættelse af skolestart
Det er barnets forældre, der ansøger om skoleudsættelse i samarbejde med børnehuset. Der kan ansøges om udsættelse af skolestart i forbindelse med den digitale skoleindskrivning i november måned.
I Rudersdal kommune er det Skoleområdet, der behandler ansøgning om udsættelse af skolestart og træffer afgørelse. Forældre modtager svar på ansøgning i januar.
Arbejdsgang i forbinedlse med udsættelse af skolestart
- Forældrene kan finde ansøgningsskema på Rudersdal kommunes hjemmeside. Når forældrene har udfyldt skemaet sender de til børnehuset.
- Børnehus udfylder vurdering og sender ansøgningen til Skoleområdet på mailadressen: skoleområdet@rudersdal.dk Skoleområdet skal modtage ansøgningen senest den 1. december.
- Ansøgningen behandles i Skoleområdet, og forældrene modtager svar på ansøgningen i januar.
- Børnehuset giver Pladsanvisningen besked på mailadressen: pladsanvisningen@rudersdal.dk, hvis barnet skal fortsætte i børnehuset et år ekstra.
- Børnehuset udarbejder herefter fokuspunkter i en indsatsplan i Hjernen & Hjertet i samarbejde med forældre og evt. samarbejdspartnere i PPR. Indsatsplanen skal have fokus på, hvordan der i børnehuset vil blive arbejdet med tiltag, som har til mål at understøtte barnets udvikling i forhold til den kommende overgang til skole.
Du kan finde inspiration til at udarbejde en indsatsplan/fokuspunkter her Jeg skal lave en indsatsplan
Du kan læse mere om udsættelse af skolestart i bilag til 'Den gode overgang skaber sammenhæng - mellem dagtilbud og skole' på intranettet.
Den gode overgang skaber sammenhæng - mellem dagtilbud og skole